magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 20. Sep 2017,  meniny má
Brzdiť konkurenciu sa nevyplatí, radšej zdravo súperiť...
@ Rozhovory a reportáže      Feb 28 2007 - 09:08 GMT






Železničná doprava má oproti jej ďalším druhom nesporné výhody. Nie je zďaleka taká zraniteľná, ako napríklad v zime cestná a ak odrátame samovrahov, na koľajniciach nie sú problémy s dopravnými zápchami. Nevadia tam hmly a ďalšie vrtochy počasia ako v leteckej preprave a železničná voči obom má ešte navrch tým, že je ekologická a vari netreba teraz ani zdôrazňovať, aký dôležitý je aspekt ochrany životného prostredia. Preto nie náhodou chce Európska únia posilniť železničný sektor, na čom tvrdo pracuje minimálne ostatných 15 rokov. Prijíma legislatívne opatrenia, tzv. balíčky, ktorými otvára konkurenciu, harmonizuje štandardy na kontinente, liberalizuje trh a zlepšuje práva cestujúcich.

Liberalizácia v nákladnej i osobnej doprave

Európsky parlament (EP) sa v jednom z balíčkov zaoberá aj liberalizáciou dopravného trhu a v súlade s týmto smerovaním sa v 1. fáze zameral na naplnene programu liberalizácie medzinárodnej nákladnej dopravy. Výsledkom je, že pod jeho tlakom ministri súhlasili obmedziť liberalizáciu len do 15. marca 2008. Po tomto termíne všetky železničné spoločnosti, ktoré majú v úmysle poskytovať výrobky a služby v medzinárodnom meradle, budú mať prístup do celej európskej siete. Ďalší balíček legislatívnych opatrení sa týka vnútroštátnej nákladnej dopravy. Parlament chcel dosiahnuť, aby k jej liberalizácii došlo už v roku 2006, ale keďže národné vlády tento návrh odmietli a uprednostňovali rok 2008, poslanci EP sa dohodli na 1. januári 2007. To znamená, že v tomto období už aj u nás platí voľnosť prepravy tovaru za podmienok splnenia predpísaných kritérií. A napokon EP nedávno schválil aj návrh, podľa ktorého sa od roku 2010 európsky trh v medzinárodnej železničnej doprave otvorí aj v oblasti prepravy osôb a iba 8 europoslaneckých hlasov chýbalo k tomu, aby sa podarilo presadiť liberalizáciu vnútroštátnej prepravy osôb od roku 2017. My k tomu dodávame, že zatiaľ. Čo táto liberalizácia bude znamenať? Pre osobné dopravné spoločnosti v rukách štátu to, že nebudú hegemónom na koľajniciach, lebo prídu iní, neštátni dopravcovia s veľmi zaujímavými ponukami pre cestujúcich vrátane znížených cien za cestovné lístky. Ak totiž nový prepravca získa homologizáciu rušňa, súpravy, personálu, niet dôvodu, prečo by mu príslušný regulačný úrad nevydal povolenia na prepravu osôb, ba naopak bude povinný. To je súčasne signálom pre železničné monopoly včas sa pripraviť na túto možnosť a ak chcú ostať na trhu, musia sa na konkurenciu dostatočne a včas pripraviť.

Éra súkromných rýchlikov je tu

Po príklad, že konkurencia na koľajniciach v domácej osobnej doprave nie je hudbou ďalekej budúcnosti, ale prítomnosti, je z Čiech. Prevádzkovať tam rýchlik nie je zložitá vec, stačí spĺňať licenčné podmienky na výkon verejnej železničnej osobnej dopravy u Dráhového správneho úradu a požiadať Správu železničnej dopravnej cesty o pridelenie licencie na vybrané trasy vlakov. Do takejto konkurencie súčasnej pýchy – Pendolina, sa chceli pustiť súkromné rýchliky RT Express na trase Praha - Ostrava. Mali byť síce o niečo pomalšie ( asi o štvrť hodiny) ako rýchlovlak štátnych Českých dráh, ale o polovicu lacnejšie a mali premávať v dvojhodinových intervaloch medzi spojmi Pendolina. Prekážkou v tom, že zatiaľ súkromné rýchliky nejazdia, sú iba výhrady k lokomotívam Siemens, lebo majú podobné problémy, aké sa vyskytli zo začiatku práve s Pendolinami. Ide o technickú ochranu na tzv. „bludné“ prúdy mašiny, ktoré narušujú zabezpečovacie systémy na tamojších tratiach. Riešenie, podobne ako u Pendolina, sa dá nájsť, lenže otázkou je, kto túto úpravu zaplatí, a tak deň D na začatie prevádzky, ktorým mal byť pôvodne 10. december minulého roka, sa odsunul. Prevádzkovateľ nových súkromných rýchlikov sa ešte snažil situáciu zachrániť prenájmom starých a pomalších lokomotív – Bobín, ktoré ťahali nákladné vlaky ( aspoň by rýchliky jazdili). Vyzeralo to tak, že sa všetko stihne, lenže dva týždne pred plánovaným štartom prenajímajúca firma zrušila ich prenájom, čo už podľa pozorovateľov tohto prípadu zaváňa vetrami neprajnosti. Zdržovanie totiž hrá do karát Českým dráham, lebo ak dopravca nezačne s prevádzkou rýchlika do mesiaca od plánovaného termínu, správca mu môže povolenia odobrať a je po konkurencii.

Signál pre štátne železnice

Na obzore sa však objavujú aj ďalší potenciálni dopravcovia. Student Agency chce prevádzkovať tzv. žlté rýchliky na tej istej trase. Hoci České dráhy nechcú prípad komentovať, v odborných publikáciách sa objavili indície, že z konkurencie majú obavy, lebo prišli s ťahom – novou zľavou eLiška, ktorú náhle zaviedli v auguste, teda niekoľko mesiacov pred novým cestovným poriadkom. Jej prednosťou síce je, že umožňuje cestovať medzi všetkými krajskými mestami v Čechách za 140 Kč a Pendolinom z Prahy do Ostravy iba za 226 korún, ale je komplikovaná. Ak ju chcete mať, musíte požiadať o vernostnú kartu ČD, zľavnené lístky si musíte objednať niekoľko dní vopred podobne, ako to býva u aeroliniek ( cestovné lístky na RT Express by ste kupovali priamo na nástupišti alebo cez internet).
I keď štátne železnice v Čechách zatiaľ strečkujú, neoplatí sa to, o čom hovorí nasledujúci príklad. Na nedávno modernizovaných tratiach za miliardy korún akosi zostalo staré zabezpečovacie zariadenie zo 60-tych rokov minulého storočia. To je práve aj príčinou „ nefunkčnosti“ lokomotív Siemens ( bludné prúdy), ktoré mali ťahať rýchliky RT Express, ale to by možno bolo menšie domáce zlo. Horšie na tom je, že práve z tohto dôvodu začali Čechy obchádzať nákladné vlaky cez Rakúsko, čo znamená výpadok financií zo štátnej kasy v objeme desiatok miliónov korún ročne. Ak je to náhoda, modernizácia bola urobená amatérsky. Ak zámer ako ochrana proti konkurencii – veľmi nešťastný. Je hodné sa z toho poučiť.

Chystá sa prevratná zmena v doprave?

Po uvedení týchto príkladov sa však vráťme k pôvodnej myšlienke. Z nej vyplýva, že ani na Slovensku nebude problém nastúpiť súkromným dopravcom na rovnakú štartovaciu čiaru spolu so štátnymi železnicami a súperiť, čo by cestujúca verejnosť iba privítala. I keď v súčasnosti napríklad ČD majú navrch a pripusťme, že robia obštrukcie, aby aspoň spomalili nástup konkurencie, tento stav nemôže trvať dlho, preto svoje úsilie musia nasmerovať skôr do hľadania spôsobov, ako zdravo konkurovať. My na Slovensku si musíme uvedomiť, že ČD nie sú ďaleko a nie je ďaleko ani čas, keď sa ohlási konkurencia našim železniciam. Už teraz si ich manažmenty musia položiť otázku, či budú môcť v pravý čas zdvihnúť hodenú rukavicu a namiesto „hádzania polien na koľajnice“ si voliť zdravé súperenie. Ďalším pritvrdením muziky v osobnej železničnej preprave je nastupujúca liberalizácia medzinárodnej železničnej dopravy. Môže sem totiž prísť aj konkurencia medzinárodná. Tá môže byť silnejšia ako domáca, a v tom prípade si z koláča ukrojí podstatný oval. Z tohto pohľadu sa naťahovačky „ vuciek“ so železnicami, prípadne súperenie s automobilovou dopravou zdajú byť malicherné. Čerstvou a prekvapujúcou informáciou na túto tému je dianie na obchodnej komore v Lučenci, kde sa koncom druhej februárovej dekády konalo stretnutie prípravného výboru na založenie novej agentúry. Jej cieľom je vytvoriť podmienky pre vznik Južného multimodálneho dopravného koridoru. Podľa účastníkov stretnutia to môže byť projekt, ktorý nemá na Slovensku obdobu, lebo môže celé Slovensko postaviť do úplne novej pozície v rámci formujúcej sa dopravenej siete EÚ. Na rozdiel od iných si nekladie nároky na peniaze slovenských daňových poplatníkov. Keďže jeho trasa povedie po pôde vyčlenenej pre diaľkové (tranzitné) rozvody plynu a ropy, nie je preň potrebné obetovať žiadne nové územia. Podľa predsedu Obchodnej a priemyselnej komory v Lučenci Juraja Dobrockého Južný dopravný koridor bude aj superrýchlou železničnou trasou spájajúcou Bratislavu s Košicami s východiskom na trasu Ľvov – Moskva. Realizácia projektu by mohla trvať šesť rokov, z toho dva roky by mali byť určené na prípravu územia a zabezpečenie potenciálnych investorov.

Ak pripustíme, že tieto slová nie sú do vetra, teraz je na agentúre, aby projekt vhodne prezentovala a dostala ho do plánovacej dokumentácie SR. Čiže ozajstný rozmach dopravy aj na koľajniciach nás ešte iba čaká. Pripravme sa na to.

Martin KRČ
Foto: autor   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606