magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 18. Dec 2017,  meniny má
RNDr. Pavol Šajgalík, DrSc. bol v Košiciach habilitovaný za docenta.
@ Rozhovory a reportáže      May 25 2007 - 10:30 GMT

RNDr. Pavol Šajgalík, DrSc.

V detstve ho priťahovali parné lokomotívy. Jeho starí rodičia pochádzali zo stredného Slovenska a cestovať tam za nimi znamenalo niekoľkokrát prestupovať, kým sa s rodičmi dostali z Bratislavy do Liptovského Hrádku a odtiaľ do Kráľovej Lehoty. „Celý čas som bol v okne a po ceste som samozrejme aj patrične vyzeral. Nezabudnuteľným zážitkom bolo pre mňa to, keď tender napúšťali vodou“. Dnes profesor RNDr. Pavol Šajgalík, DrSc., je riaditeľom Ústavu anorganickej chémie Slovenskej akadémie vied a zrejme tak isto takmer celý svoj čas venuje svojej profesii, čo mu vynieslo titul Vedec roka 2006.

Čo to je byť vedcom roka? Aký je to pocit?
- Priznám sa, že zvláštny. Viete, my, vedeckí pracovníci, sme ľudia, ktorí nie sú zvyknutí na svetlá reflektorov a verejné pocty. Na druhej strane poviem aj to, že isté ohodnotenie robíme medzi sebou aj my a každý z nás veľmi dobre vie, ktorý kam patríme. Nie je to pocit nevýslovného šťastia, ani pocit sklamania, je to prosto zvláštny pocit... určite však pozitívny. Veľa ľudí mi k tomu blahoželalo, tak som povedal, že keď nás už tak zle platia, aspoň nám vymysleli „súťaž miss“. Človek teraz má ten pocit, že - kam vlastne ísť ďalej po promenáde v plavkách?

Vo vývoji progresívnych materiálov na báze nitridu a karbidu kremíka ste dosiahli vynikajúce výsledky, na základe čoho ste vlastne získali titul. Čo to v praxi znamená?
- Prv trochu na objasnenie: každý z nás pozná keramiku, porcelán. Robí sa to z prírodných materiálov, ílovej zeminy. Spôsob spracovania je ten, že z takejto zeminy vyformujete tvar, dáte to do pece, ono sa to spevní a dostanete klasickú keramiku. Progresívne keramické materiály sa pripravujú zo syntetických práškov, ktoré vnášajú konečnému výrobku isté vlastnosti, pričom ostatný proces je podobný – vytvoríte finálny tvar a potom tepelným spracovaním dostanete hutné teleso. Teploty sa na rozdiel od klasických keramických materiálov posúvajú k vyšším hodnotám, čiže my sa pohybujeme pri teplotách od 1 500 do 2 300 stupňov Celzia. Takto pripravené materiály sa potom vyznačujú výnimočnými vlastnosťami. Prvá základná je, že majú veľmi vysokú tvrdosť, v Mohsovej stupnici tvrdosti tie posledné tri sú topás, korund a diamant, a my sa pohybujeme niekde medzi korundom a diamantom.

V čom spočíva vo vašom prípade prínos?
- Urobili sme dva druhy materiálov – jeden sme použili na rezné nástroje, na sústruženie tvrdých kovov a nami navrhnuté nástroje mali trojnásobnú životnosť oproti existujúcim. V druhom prípade náš návrh spočíva v tom, že keramiku vyskladáte z vrstiev. Ak ste schopní na namáhanú stranu vložiť jednu keramickú vrstvu, ktorá bude elektricky vodivá, ale nebude ničiť pôvodné vlastnosti materiálu, ktoré má mať a ak pri namáhaní vzniknú mikroskopické trhlinky, vy meriate odpor a zistíte, že vám začne rásť. To je už indikácia a to je ten moment, keď danú súčiastku musíte vymeniť. My to voláme keramikou so samodetekčnou schopnosťou.

Kde sa dajú výsledky vašich prác využiť?
- Výhody takýchto rezných nástrojov som už spomínal. V automobiloch Formule I sú brzdné doštičky keramické a zabrzdiť železničný vagón je asi rovnako ťažké ako F1. Čiže aj tam by mohli byť, majú vyššiu účinnosť, je to však otázka ceny.

Spomínate si na svoju prvú zahraničnú služobnú cestu?
- Od môjho útleho detstva som si pestoval sen o cestovaní, jednoducho chcel som vidieť svet. Do roku1989 bola táto možnosť mimoriadne obmedzená. Prvá moja takáto cesta bola na konci predošlého režimu, išiel som do Terstu na 6- týždňovú jarnú školu práve o keramických kompozitných materiáloch. Cestoval som lôžkovým vozňom a bol to pre mňa veľký zážitok.
V súčasnosti často cestujem a k vám, do Košíc, výlučne vlakom, lebo takáto cesta má svoje obrovské výhody. Cítim sa voľnejšie ako v autobuse a vlaky sú dnes už uspôsobené tak, že môžete počas cesty pracovať, používať notebooky vo vlaku je predsa už bežná vec. To, čo na našich vlakoch nemám rád, je prepravná rýchlosť, ktorá je v porovnaní so zahraničím mizerná. Cestoval som vlakmi v Nemecku, v Japonsku – to je z cestovania iný zážitok. Aj vybavenie vlakov je iné, hoci aj u nás sa vo vlakoch už veľa zlepšilo. Napríklad taká drobnosť: v Japonsku majú upravené sedadlá tak, že keď prídu štyria ľudia, ktorí sa chcú vzájomne pozerať na seba, tak si sedadlá otočia a už majú „štvoričky“. Ďalšou doménou japonských vlakov je presnosť, ktorá je vychýrená, hoci sa mi už stalo, že vlak meškal jeden a pol minúty.

Hovorili ste o kontaktoch s Košicami. Čo pre vás toto mesto znamená?
- Ku Košiciam mám veľmi dobrý vzťah, lebo ako mesto sa mi veľmi páči. A to nie iba z architektonického hľadiska, myslím tým napríklad Hlavnú ulicu, ale aj zo skladby obyvateľov. Je to mesto mladých ľudí, a hoci to už možno môjmu veku neprislúcha, predsa len poviem, že i pekných dievčat. Ďalší dôvod blízkeho vzťah ku Košiciam je existencia tamojšieho Ústavu materiálového výskumu, s ktorým mám dlhoročnú veľmi úzku spoluprácu a chodím tam často. Vlastne s tamojšími kolegami pracujeme spolu v tíme, čiže na väčšine mojich publikácií je aj adresa ústavu. No a v neposlednom rade - ja som bol habilitovaný za docenta práve na Hutníckej fakulte TU v Košiciach, čo je ďalšia vážna väzba k tomuto mestu. To mi pomohlo pri profesijnej kariére a napokon, som aj členom vedeckej rady tejto fakulty. Ďalší vzťah k tomu mestu i východu - to sú semináre o keramických materiáloch, ktoré kolegovia organizujú každé dva roky v Herľanoch. Rád sa tam zúčastním pre ich vysokú odbornú i spoločenskú úroveň.

-lak   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606