magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 29. May 2017,  meniny má
Zlá životospráva pomáha chorobám.
@ Rozhovory a reportáže      Jun 14 2007 - 14:27 GMT

Dr. Gabriela Sabolová, PhD.

Keď začujeme slovo „rakovina“, prebehne nám zvyčajne mráz po chrbte. Onkologické ochorenie vstupuje do života ľuďom v produktívnom veku, dôchodcom i deťom a sú vždy neľahkou skúškou pre celú rodinu a okolie. Pokúsme sa spolu s Dr. Gabrielou Sabolovou, PhD. z Inštitútu vzdelávania veterinárnych lekárov v Košiciach zamyslieť nad výsledkami výskumov, ktoré hovoria jasnou rečou: 40- 60 percent rakoviny si zapríčiňujeme sami svojou zlou životosprávou.

Kapustová zelenina chráni

Už viac ako 30 rokov sú známe výsledky epidemiologických štúdií, ktoré potvrdzujú, že čím viac kapustovej zeleniny človek skonzumuje, tým viac je chránený pred nádorovým ochorením. Zatiaľ nie je celkom jasné, na akom princípe tento ochranný efekt funguje. Predpokladá sa, že určité zlúčeniny obsiahnuté v kapustovinách (ditioltióny) aktivizujú vlastný detoxikačný mechanizmus v organizme, ktorý potom dokáže zlikvidovať karcinogény. Preto neschybíme, keď si denne doprajeme aspoň 100 g akejkoľvek zeleniny z čeľade kapustovitých (kapusta, brokolica, kel), či už vo forme šalátu, prívarku alebo polievky.

„Výsledky výskumov v Anglicku potvrdili, že ženy, ktoré zjedli denne jednu porciu mastného mäsa, boli vystavené dvojnásobnému riziku vzniku rakoviny prsníka v porovnaní so ženami preferujúcimi nízkotučnú stravu. Je preto rozumné znižovať množstvo živočíšnych tukov v strave. Nahraďme plnotučné mlieko nízkotučným, bravčové mäso hydinou a rybami a sledujme obsah tuku v syroch. Namiesto vianočky s maslom si na raňajky doprajme ovsené vločky a zo zoznamu obľúbených maškŕt vyčiarknime krémové zákusky,“ radí odborníčka na výživu.

Vedci zistili, že ak sa zlúčeniny nazývané „izoflavóny“ pridajú do skúmavky k zhubne bujnejúcemu tkanivu, takmer úplne zastavia rast nádorových buniek, zatiaľ čo rast zdravých buniek vôbec neovplyvnia. Izoflavóny sú zatiaľ považované za najúčinnejšie prirodzené antikarcinogény vôbec, preto sú v USA i v mnohých európskych krajinách dostupné v obchodnej sieti ako potravinový doplnok vo forme tabliet či nápojov. Obľúbme si preto sójové potraviny, ktoré sú zatiaľ jediným známym zdrojom izoflavónov. Pri prevencii onkologických ochorení dva poháre sójového mlieka, alebo 100 gramov syra tofu spoľahlivo zabezpečia dostatočný denný prísun izoflavónov.

Cukor a imunita

„Je dokázané, čí že čím viac bieleho cukru človek skonzumuje, tým slabší je jeho imunitný systém, ktorého úlohou je likvidovať zhubne sa množiace bunky. Pokúsme sa preto v čo najväčšej miere nahradiť sladkosti čerstvým a sušeným ovocím. Ovocie obsahuje okrem prepotrebných vitamínov aj množstvo antioxidantov – látok, ktoré likvidujú veľmi nebezpečné voľné radikály. Snažme sa denne zjesť aspoň tri kusy čerstvého ovocia a za hrsť sušeného. Najviac antioxidantov obsahujú sušené slivky a hrozienka. V záujme vlastného zdravia vzdajme sa sladkých nápojov, namiesto nich uhasme svoj smäd čistou vodou, bylinkovými čajmi, nesladenou minerálkou. Snažme sa denne vypiť aspoň osem pohárov. Dodržiavanie takéhoto pitného režimu znižuje riziko nádorového ochorenia až o 80 percent.“

Selén a nádory

Selén je prvok, ktorý výrazne potláča vznik a rast nádorov. Má aj antioxidačné vlastnosti, spolu s vitamínom E chráni organizmus pred zhubným účinkom voľných radikálov. V skupine žien, ktoré užívali jednu tabletku selénu denne, bol výskyt rakoviny prsníka o 46 percent nižší ako v skupine žien, ktoré selén neužívali. V prirodzenej forme sa selén nachádza v orechoch, celozrnnej múke, pšeničných klíčkoch, cibuli a rajčinách, Denná dávka dospelých by sa mala pohybovať v rozmedzí od 50 do 200 mg.

„Konzumácia príliš slaných jedál je tiež jedným z rizikových faktorov vzniku nádorových ochorení tráviacej sústavy. Pokúsme sa preto znížiť obsah kuchynskej soli vo svojom jedálničku. Pokrmy môžeme ochucovať korením a bylinkami. Vyhýbajme sa aj soleným zemiakovým lupienkom a soleným praženým orieškom. Nielen kvôli vysokému obsahu soli, ale aj preto, že pražením v nich vzniká karcinogénny akrylamid. Zdá sa vám, že vyššie uvedené zmeny sú pre vás priveľké? Nemusíte ich hneď začleniť do svojho životného štýlu. Postupne, krok za krokom, by sme mali všetci vykročiť po ceste ochrany svojho zdravia“- radí na záver odborníčka na zdravú výživu Dr. Gabriela Sabolová, PhD.

Pripravila. Malva Pokorná   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606