magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 25. Nov 2017,  meniny má
Fytochemikálie strážia naše zdravie.
@ Rozhovory a reportáže      Aug 07 2007 - 12:49 GMT
V ostatných rokoch bolo vo svete publikovaných viac ako 120 rozsiahlych vedeckých štúdií potvrdzujúcich, že strava bohatá na ovocie, zeleninu, strukoviny a celozrnné obilniny veľmi účinne chráni svojich konzumentov pred väčšinou tzv. civilizačných chorôb. Zdá sa však, že to nie je iba dôsledok vysokého obsahu vitamínov, minerálov a vlákniny v potravinách rastlinného pôvodu. Vedci sa domnievajú, že za tieto ochranné účinky sú zodpovedné pomerne známe zlúčeniny, ktoré nazvali fytochemikáliami. Doposiaľ ich objavili asi 20 druhov a neustále sa objavujú nové.

Účinné antioxidanty

„Na základe doterajších poznatkov možno povedať, že v dôsledku pôsobenia fytochemikálií sa u ľudí stredného veku výrazne znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Mnohé fytochemikálie pôsobia ako účinné antioxidanty, a tak dokážu chrániť ľudský organizmus pred škodlivými účinkami voľných radikálov. Fytochemikálie sú však v súčasnosti najviac sledované pre svoju schopnosť spomaľovať, ba až zastavovať rast nádorových buniek“- povedala Dr. Gabriela Sabolová, PhD., z Inštitútu vzdelávania veterinárnych lekárov v Košiciach.

Najviac fytochemikálií obsahuje cesnak, sójové bôby, kapusta, zázvor, mrkva, zeler a petržlen. O niečo menej sa ich nachádza v cibuli, citrusových plodoch, brokolici, karfiole, paradajkách, paprike, celozrnnej ryži a pšenici.


„Mnoho ľudí už dnes vie, že základom našej stravy by mali byť obilniny vo svojej celozrnnej forme. Uvedomujeme si, že by bolo ideálne denne konzumovať za hrsť strukovín alebo orechov, rovnako ako aj dva - tri kusy čerstvého ovocia a minimálne pol kilogramu zeleniny prevažne v surovom stave. Odhaduje sa však, že iba každému desiatemu či pätnástemu človeku sa to darí dodržiavať. Skúsme sa preto zamyslieť nad tým ako ľahko a takmer nenápadne zvýšiť podiel fytochemikálií v našej každodennej strave. Zakomponujme zeleninu do väčšiny hlavných jedál a príloh, pridajme čerstvú alebo dusenú zeleninu do ryže, cestovín, omeliet, slaných palaciniek či placiek. Pripravme pre seba a svojich blízkych aspoň jeden zeleninový šalát denne. Namiesto bohatokalorických smotanových omáčok siahnime po pikantných zeleninových, pochádzajúcich z ázijských gastronómií, či už to je hustá zeleninová omáčka salsa, čatní z Indie, pesto či harissa “- radí odborníčka na zdravú výživu.

Ovocie bolo dlhé roky vnímané iba ako doplnok jedálneho lístka a podávalo sa takmer výlučne vo forme dezertov a múčnikov. V súčasnosti nachádza svoje uplatnenie v čerstvých ovocných šalátoch, ale i v mäsitých pokrmoch, napríklad hydinové mäso sa veľmi dobre kombinuje s mangom, banánom či ananásom. Čerstvým, sušeným alebo duseným ovocím môžeme vhodne dopĺňať aj obilninové kaše, musli a pudingy. Sušené ovocie je výbornou pochúťkou najmä pri cestovaní, dlhodobom pobyte v prírode či pri športovaní.

Sladené nealkoholické nápoje nahraďme čerstvo pripravenými ovocnými šťavami zriedenými s vodou. Pri výbere chleba, pečiva, cestovín a ryže siahnime radšej po celozrnných variáciách. Nebojme sa experimentovať so sójovými potravinami. A nezabudnime, že sme to, čo jeme.

Pripravila. Malva Pokorná   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606