magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 21. Jul 2017,  meniny má
Od správnej výživy závisí kvalita života.
@ Rozhovory a reportáže      Aug 14 2007 - 10:27 GMT
Zdravie je životná hodnota, ktorú si človek častokrát začína vážiť vtedy, keď ju stráca. Neustále narastajúce výdavky za zdravotnú starostlivosť nás nútia zamýšľať sa nad starou známou pravdou, že prevencia je mnohonásobne účinnejšia a najmä lacnejšia ako liečba. V tejto súvislosti však ešte stále pretrváva v našom podvedomí presvedčenie, že za starostlivosť o naše zdravie by mal byť zodpovedný niekto iný – štát, ministerstvo zdravotníctva či personál nemocnice... Na základe mnohých medzinárodných štúdií sa zistilo, že zdravotný stav človeka ovplyvňuje samotná zdravotnícka starostlivosť asi z dvadsiatich percent. Genetické vlohy sa podieľajú na našom zdravotnom stave približne desiatimi percentami a zvyšok, 70 percent, ovplyvňuje prostredie a spôsob života, aký žijeme. Starostlivosť o zdravie je totiž individuálnou záležitosťou každého z nás.

„Jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré ovplyvňujú zdravotný stav človeka je spôsob výživy. V prípade niektorých ochorení (rakovina tráviaceho traktu) sa nesprávna výživa podieľa na vzniku ochorenia až deväťdesiatimi percentami. Zamyslieť sa zodpovedne nad vlastným stravovaním je veľmi dôležité. Závisí od toho nielen dĺžka, ale aj kvalita života.
Z viacerých psychologicko - sociálnych prieskumov vyplýva, že ľudia sa pri výbere potravín málokedy riadia vlastným úsudkom. S troškou nadsádzky možno povedať, že o tom, čo jeme a pijeme, rozhodujú veľkou mierou reklamné šoty, ktoré sledujeme každý večer v televízii. Na tom by nebolo nič zlé, keby sa v reklame objavovali šťastné deti chrúmajúce čerstvé jabĺčka a mrkvu, alebo pijúce pohár mlieka, ale s úsmevom na tvári tvrdiť, že deťom možno namiesto mlieka ponúkať sladkosti, v ktorých je okrem malého podielu sušeného mlieka množstvo cukru a tuku, to je prinajmenšom zavádzajúce,“
povedala odborníčka na výživu Dr.Gabriela Sabolová, PhD. z Inštitútu vzdelávania veterinárnych lekárov.

Veľa potravinových reklám je zameraných na najzraniteľnejšiu vekovú kategóriu – na deti, ktoré si svoje tvoriace sa stravovacie návyky odnesú do dospelosti. Tvorcovia reklám to majú dobre premyslené – málo matiek totiž odolá, keď sa dieťa v obchode dožaduje sladkostí, ktoré videlo v televízii. A bohužiaľ, 90 percent televíznych reklám, týkajúcich sa stravy detí, propaguje práve sladkosti.

Pre prevažnú väčšinu matiek je veľmi dôležitá spokojnosť ich blízkych. Preto sa ľahko dajú zlákať obrázkom šťastnej rodiny z reklamy a oddane nakupujú „ovocné“ nápoje v prášku, kečupy, rastlinné maslá. Ani im nenapadne zamyslieť sa nad kvalitou ponúkaných potravín. Kdesi hlboko v nás drieme presvedčenie, že to, čo nám ponúka reklama, predsa nemôže byť pre naše zdravie zlé .Treba si však uvedomiť, že cieľom reklamy nie je zachovať naše zdravie, ale predať za každú cenu čo najviac propagovaných výrobkov.

„Podobne treba uvažovať aj pri nakupovaní. Vo všeobecnosti platí, že tie najdrahšie a často najmenej zdravé potraviny mávajú najpestrejšie obaly a bývajú uložené v najdostupnejších regáloch. Len si všimnime, koľko rozličných druhov slaných zemiakových lupienkov a solených orieškov ponúkajú supermarkety. Nemožno sa potom čudovať, že Slováci po päťdesiatke užívajú lieky na zníženie krvného tlaku, takmer ako cukríky,“ zdôrazňuje odborníčka na výživu.

V obchodoch sa často oplatí porozhliadnuť sa, či zájsť do zastrčeného kúta predajne a pátrať po malom pulte so skromným označením RACIO. Obchodníci zvyčajne neradi používajú označenie „zdravá výživa“, lebo tým by vlastne priznali, že zvyšok nimi ponúkaných potravín nie je zdraviu tak prospešný. Najkritickejším miestom vo veľkých obchodoch sú pokladne, ktoré bývajú priam obťažkané ponukou najrozličnejších sladkostí. Je to výborný marketingový ťah – človek pri nakupovaní neraz vyhladne a čakajúc pri pokladni si odrazu vloží do košíka zopár sladkostí.

„Horšie je, keď nás pri cestovaní alebo na prechádzke náhle prepadne hlad. Kamkoľvek sa pohneme – stánky rýchleho občerstvenia, staničné bufety, benzínové pumpy – všade sa na nás usmievajú čokoládové tyčinky, keksy, slané pochutiny. V tomto smere by sa naši obchodníci mali inšpirovať Švédskom, kde podobné zariadenia majú v ponuke aj ovocie predávané na kusy, rozličné druhy orieškov a sušeného ovocia.

Veľmi dobrou pomôckou pri nakupovaní je takzvaná potravinová pyramída, podľa ktorej by základom našej stravy byť mali byť obilniny – celozrnný chlieb a pečivo, ryža, cestoviny, ovsené vločky, jačmenné krúpky. Druhou veľkou skupinou nakupovaných potravín by malo byť ovocie a zelenina. Menej by sme mali kupovať mlieko a mäso, ako aj výrobky z nich. Fľaša oleja by mala štvorčlennej rodine vydržať minimálne na desať dní. Nuž, sladkosti a solené pochutiny by sa mali vyskytovať v našich domácnostiach iba výnimočne, lebo zdravie máme iba jedno a vo svojich rukách,“ povedala na záver Dr. Gabriela Sabolová, PhD.

Malva POKORNÁ   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606