magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 17. Dec 2017,  meniny má
Voda, univerzálna tekutina na uhasenie smädu.
@ Rozhovory a reportáže      Sep 07 2007 - 09:00 GMT

Dr. Gabriela SABOLOVÁ PhD.

Človek s hmotnosťou 70 kíl má vo svojom tele približne 50 litrov vody. Voda rozpúšťa jednotlivé zložky našej potravy a umožňuje ich premenu na potrebné živiny. Na druhej strane je práve voda médiom, prostredníctvom ktorého sa telo zbavuje všetkého nepotrebného (moč, pot, slzy). Voda zohráva dôležitú úlohu aj pri regulovaní našej telesnej teploty. Viac o vode sme sa dozvedeli od Dr. Gabriely SABOLOVEJ, PhD. z Inštitútu vzdelávania veterinárnych lekárov v Košiciach.

„Voda sa nenachádza len v telesných tekutinách, ale predovšetkým je viazaná v tkanivách. Veľký úbytok vody v telesných tekutinách v ľudskom organizme, napríklad potením a prehrievaním počas horúčav, môže výrazne narušiť rovnováhu medzi príjmom a výdajom vody. Prvým príznakom nedostatku tekutín v organizme, býva bolesť hlavy, nesústredenosť a pokles fyzickej či psychickej výkonnosti. Ak sa chýbajúce tekutiny nedoplnia, začnú sa v tkanivách hromadiť toxické látky, obranyschopnosť organizmu sa znižuje, krv hustne a krvný tlak klesá. Spomaľuje sa aj prenos nervových impulzov, v dôsledku čoho sa človek cíti vyčerpaný, podráždený, malátny. Nedostatok tekutín môže viesť k tvorbe obličkových kameňov, ba až k zlyhaniu základných životných funkcií.“

Odporúčaný denný príjem tekutín závisí najmä od ročného obdobia a telesnej hmotnosti a výkonnosti človeka. V zásade platí, že v lete by mal dospelý človek vypiť denne 2,5-3,5 litra tekutín. Vhodné je piť priebežne počas celého dňa. Dobrým návykom býva vypiť hneď ráno nalačno pohár vlažnej vody alebo nesladeného čaju. Počas predpoludnia by sme mali vypiť aspoň liter tekutín.

„Na základe rozsiahlych výskumných prác možno konštatovať, že väčšina stredoeurópskej populácie neprijíma dostatok tekutín. Pre množstvo povinností či nedostatku príležitosti siahame po nápoji až vtedy, keď nás k tomu už donúti smäd. Existujú dve overené metódy, ktoré pomáhajú udržiavať pitný režim na dostatočnej úrovni: Vopred si pripraviť dennú dávku nápojov do fliaš, pohárov či termosky a postupne ich počas dňa vypiť. Alebo použiť zvukový signál (budík) na pravidelnú potrebu sa napiť napríklad každú hodinu.“

V súčasnosti sa potreba dodržiavať pitný režim zdôrazňuje najmä v reklame. Vo vábivých obaloch sa ponúkajú rozličné ovocné šťavy, džúsy a nektáre. Našu pozornosť pútajú obrovské plagáty propagujúce osviežujúce nápoje s obsahom kofeínu. Na pultoch predajní vidíme bohatý sortiment nealkoholických nápojov a minerálnych vôd. Akoby človek zabudol, že už od počiatku sveta máme všetci k dispozícii univerzálnu tekutinu na uhasenie smädu – obyčajnú vodu.

„Celé generácie našich predkov pili vodu zo studní a studničiek, bola chladná a osviežujúca. Dnešní päťdesiatnici „vyrástli“ na vode z vodovodu, sem-tam striedanej sódovkou či minerálkou. Súčasná mládež je však presvedčená, že pitný režim je nerozlučne spätý s nakupovaním polyetylénových fliaš naplnených neraz celkom obyčajnou vodou. A tak sa dnes podriaďujeme diktátu všemocnej reklamy a hasíme svoj smäd nápojmi od výmyslu sveta, a tak plníme vrecká šikovným výrobcom. Mnohé mamky kupujú svojim deťom nektáre šťavy a nektáre v nádeji, že im dožičia dávku takmer čerstvého ovocia. Keby si však prečítali zloženie lákavo ponúkanej tekutiny, zistili by, že platia za niečo, čo nemá nič spoločné s ovocím. Jen tam voda, cukor, ovocný koncentrát, aróma, príchuť...“

Najväčšie zisky však prinášajú svojim výrobcom určite nealkoholické nápoje, ktoré môžeme zaradiť do kategórie „prifarbená, ochutená voda“. Odhaduje sa, že v jednom pohári takého nápoja je množstvo cukru rovnajúce sa 5-8 lyžičkám. Požitie sladených nápojov smäd neuhasí, lebo samotný cukor spomaľuje vstrebávanie vody, čím vyvoláva ešte väčší pocit smädu.

„Kofeínové nápoje – káva, čierny čaj, coca-cola, pepsi-cola z hľadiska pitného režimu sú nežiaduce. Okrem toho, že obsahujú návykový kofeín, množstvo cukru a konzervačných látok, majú aj silný močopudný účinok, teda zvyšujú množstvo vody vylúčenej z organizmu močom a zvyšujú tiež pocit smädu. Mnoho ľudí rieši svoj pitný režim minerálnymi vodami, nadmerný príjem minerálov môže však spôsobiť v ľudskom organizme rovnaké problémy ako ich nedostatok. Je vhodné aj v tomto prípade postupovať uvážlivo. Uprednostniť treba takzvané pramenité pitné vody vhodné na každodenné použitie, ktoré treba obmedziť na pol litra denne, pričom sa odporúča čo možno najčastejšie striedať jednotlivé druhy. Najvhodnejšie je však piť nesladené bylinkové čaje a ovocné čaje, ktoré môžeme piť aj vychladené. Pohár vody ochutený kvapkou citrónovej šťavy má však svoje neopakovateľné čaro“- povedala na záver odborníčka na výživu Dr. Gabriela Sabolová, PhD.

Pripravila: Malva POKORNÁ   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606