magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 20. Jul 2017,  meniny má
Začal 7. ročník medzinárodného festivalu lokálnych televízií Zlatý žobrák 2001
@ Aktuálne -> Médiá      Apr 10 2002 - 10:47 GMT

Riaditeľka festivalu Eva Děkanovská







Približne 140 prihlásených účastníkov zo Slovenska i zahraničia svedčí, že medzinárodný festival lokálnych televízií Zlatý žobrák získal na obľube i úctyhodnosti v medzinárodnom meradle. Okrem Slovákov sa prihlásili aj účastníci z Arménska, Bosny a Hercegoviny, Bulharska, Českej republiky, Holandska, Maďarska, Talianska, Jordánska, Macedónie, Moldavska, Poľska, Rumunska, Španielska, Švajčiarska, Ukrajiny, Veľkej Británie, USA a Juhoslávie. Nakoniec, festival je jediný svojho druhu v Európe, podobná akcia vo Švajčiarsku je zameraná na lokálne média všeobecne. Aj preto sa v košickom Dome techniky od rána prelínala rôzna zmes jazykov.

Ako sme už informovali, cieľom podujatia je poskytnutie vzájomných kontaktov medzi prevádzkovateľmi lokálnych televízií a tvorcami programov. Súčasťou festivalu je súťažná prehliadka dokumentárnych filmov, spravodajských príspevkov publicistiky.

Popoludnia sú venované prednáškam a workshopom venovaným aktuálnym témam. Organizátori ich prispôsobili aktuálnym problémom sveta, takže medzi hlavným témami bude rezonovať aj organizovaný zločin, terorizmus a úloha médií pri spracovávaní tejto problematiky. O potrebe mediálneho prepojenia v boji proti terorizmu hovorí aj fakt, že na festival neprišiel člen poroty Piero Manera z Talianska, a to vzhľadom na najnovšie udalosti, ktoré sa odohrali na letisku v Miláne i celkovú situáciu a jej riziká.

Akciu však nevynechalo niekoľo ľudí, ktorých skúsenosti dokážu domácu i zahraničnú východoeurópsku scénu dokonale obohatiť. Patrí medzi nich aj Američan Paul Miller, ktorý más skúsenosti z mnohých médií, v rokoch 1995 a 1996 pracoval aj pre New York Times, v súčasnosti má viacero aktivít, okrem iného aj v Hlase Ameriky, dlhý čas pôsobil v Číne.

Festivalu sa zúčastní aj Dušan Trančík , ktorý sa okrem iného predstaví aj dokumentárnym filmom Z blata do louže. Tento slovenský režisér, mimochodom je aj režisérom známeho filmu Pavilón šeliem a mnohých ďalších, prináša snímok, v ktorom tématicky spracoval vysídľovanie Rómov z Čiech na Slovensko. Aj to je úloha a hodnota dokumentu - podať svedectvo o tom, o čom sa oficiálne mlčí, dokladovať skutočnosti a vyniesť pravdu z úradných archívov medzi televíznych divákov.

Sprievodným podujatím festivalu Zlatý žobrák je aj výstava CASSO-CITECH COMP, ktorá prezentuje spoločnosti, zaoberajúce sa televíznou, výpočtovou a audiovizuálnou technikou.

Pozreli sme si aj prvý z dokumentárnych filmov, ktoré súťažia o cenu Zlatého žobráka. Išlo o príspevok TV Tatry s názvom Jano a pojednával o horolezcovi Jánovi Čechovi, ktorý spadol z 10 metrovej výšky. Mal polámané rebrá, otras mozgu, zlomenú panvu, predlaktie, vnútorné krvácania do osrdcovníka. Prežil to, ako mnoho úrazov predtým, veď celkovo už prekonal 34 zlomenín. Bola to výpoveď človeka, ktorý podľahol horolezectvu, skalolezectvu a náročným terénnym expedíciam. Rovnako to bola výpoveď ľudí, ktorí ho dobre poznajú. Človek, ktorý na prvý pohľad splýva s davom, avšak svojim spôsobom je prinajmenšom výnimočný. Jeho vyznanie muselo osloviť mnoho divákov. Nakoniec, film bol vynikajúco spracovaný, kvalitná kamera s množstvo väčších prírodných scén i dobre ladených detailov. Námet, scenár, strih i réžia v podaní jedného človeka - Jozefa Kukuru. Citlivo spracovaný dokument, ktorý by bol, podľa môjho názoru, nadpriemerný aj v programovej ponuke celoslovenských televízií. Aj to dokazuje, že úroveň lokálnych televíznych spoločností stúpa.

O rozhovor sme požiadali riaditeľku festivalu Evu Děkanovskú. Zaujímalo nás predovšetkým, aké je súčasné postavenie lokálnych televízií na mediálnom trhu.

Televízia má svoje vyššie mediálne hodnoty, ale výsledok jej snáh v nej je okrem kvalít pracovníkov daný aj ekonomickou stabilitou. Ako sa darí existencii lokálnych televízií vedľa spoločností, ktoré svojim vysielaním pokrývajú celé Slovensko?

"Postavenie lokálnych televízií je veľmi ťažké, pretože na jednej strane sú považované za komerčné televízie, ale existujú v prostredí, kde viacmenej nahrádzajú úlohu verejnoprávnej televízie. Myslím, že vo väčšine východných krajín žijú z ruky do úst, z minimálneho príjmu z reklamy a z dotácií od obce, alebo od mesta. Vzhľadom na celospoločenskú situáciu sú spomínané dotácie mizerné, alebo žiadne, ako napríklad v TV Naša. Práca lokálnych televízií je naozaj služba občanom, alebo služba obci, ale návratnosť peňazí je takmer nulová.

Verejnoprávna televízia pritom nemôže ísť do takých detailov ako lokálna televízia. Nemôže mať štáby v každom mestečku, meste. Kto sleduje spravodajstvo televízie Global vidí, že je smerované na ďaleko viac miest ako Bratislava, Košice a Banská Bystrica. Global má správy z každého kúta Slovenska a to je možné len vďaka príspevkom z lokálnych televízií, ktoré sa nachádzajú na približne 50 až 60 miestach Slovenska."

Nerád to priznávam , ale dosť charakteristickou slovenskou vlastnosťou je závisť, ktorá často udáva smer vývoja vzťahov viacerých spoločností, pôsobiacich v jednom rezorte . Aké sú vzťahy medzi centrálnymi televíziami, ktoré pokrývajú vysielaním celé Slovensko a lokálnymi televíziami?

"Myslím si, že na tomto trhu má každý právo na existenciu. Ak niekto hovorí, že len jedna televízia má právo prežiť, prečo práve tá, ktorá sa rozhodla, že len ona samotná má tento nárok. Aj lokálne televízie tu chcú svoje pole pôsobnosti a chceme robiť to, čo nás baví a poskytovať servis, ktorý dokážeme ponúknuť. To, že si lokálne televízie vzájomne pomohli formou siete TV Global, je len naše plus. Mali by nás v tom všetci podporovať, vrátane Rady pre televízne a rozhlasové vysielanie.

Pokiaľ ide o financie, ktoré trh reálne má, nám stačí povedzme desať percent, ktoré by nám pomohli prežiť. Žiaden monopol nie je zdravý a nie je to zdravé ani na Slovensku."

Je záujem o monopolizáciu súkromnej televízie natoľko citeľný, že reálne ohrozuje existenciu lokálnych televízií?

"Áno, niekto si uzurpuje mať ako jediný existenčné právo na tomto trhu. Nech ale bojuje čestnými prostriedkami, robme programy, vysielajme, nech diváci majú na výber."

Týka sa vaše konštatovanie stavu aj medializácie vstupu Vladimíra Železného z Českej republiky do TV Global? Vieme, ako skončil jeho právny spor v prípade TV NOVA a aké následky to má pre Česko. Na druhej strane, práve TV Markíza začala o možnom vstupe Železného do Globalu informovať verejnosť, a to v správach bez vyjadrenia zástupcov TV Global, čo z hľadiska konkurenčného boja možno chápať ako snahu o jednoznačné ovplyvnenie verejnej mienky…

"Deje sa presne to, čo Slovensku naozaj hrozí. Existencia jediného mienkotvorného média, ktoré bude vymývať mozgy všetkých občanov. To je ten prípad, kedy je naozaj veľká škoda, že popri jedinej televízii neexistuje iná komerčná televízia, ktorá by tento názor vyvrátila, prípadne uviedla aj iné argumenty. Každý monopol je zlý, všade by mali existovať prirodzení partneri s viacerými možnosťami prezentácií, aby tu bola vyrovnanosť v poskytovaní informácií a na to, čo sa deje, nemám komentár…"

Od nášho posledného rozhovoru ubehol rok. Čo pre vás v TV Naša znamenal?

"Trochu sme zmenili štruktúru lokálneho vysielania vzhľadom na to, že sme zaradení v 24-hodinovom vysielaní TV Global. Takto sa nám trošku lepšie robí, lepšie dýcha, ak máme za sebou investora a nemusíme sa spoliehať na príjmy z reklamy, čo v lokálnej televízii nie je žiadna sranda.

Niektoré relácie pochádzajú z pôvodných magazínov, ktoré TV Naša vyrábala. V tej forme, ako sme ich predtým robievali, už boli neudržateľné, zachovali sme teda tematiku, urobili kratšie príspevky a rozložili sme ich na viac dní."

Existujú pojmy ako komunitné cítenie, lokálpatrotizmus či filantropia. Práve v tomto smere jestvujú veľké možnosti pre lokálne médiá. TV Naša napríklad pripravuje cyklus dokumentov Tradície na Slovensku, ktoré sa týkajú prevažne východu našej republiky, čomu by centrálne situované televízie pozornosť nevenovali. Aký je stav a plány v tomto smere?

"To nie je len záležitosť TV Naša, ale takto lokálne zamerané programy sú určitou výhodou všetkých lokálnych televízií. Napríklad spravodajstvo TV Global, zložené z ich príspevkov, je oveľa kvalitnejšie, ako keď sme začínali. Potom sme sa pustili aj do dokumentov a už pomaly rok bežia dva dokumentárne seriály: Medzi ľuďmi a Náramok. Mnohé z týchto dokumentov sú zaradené aj v súťaži práve prebiehajúceho festivalu. Máme aj niektoré programy, do ktorých prispievajú lokálne televízie. Napríklad Kokteil, Motoklub, alebo Kultúrny magazín.

Spomínané Tradície na Slovensku sa vyrábajú v TV Naša. Úžasná je v tomto smere najmä práca našej redaktorky, ktorá dokáže nájsť také množstvo tém a aj bez scenára a veľmi rýchlo vyrobiť vysoko efektívny a zaujímavý program. Konkrétne Tradície na Slovensku vyrábajú dohromady dvaja ľudia."

10. 10. 2001
Slavomír Szabó
sivo@box.sk

linky z vlaňajšieho ročníka festivalu:

K prednáške českého publicistu Jiřího X. Doležala zameranej na "DROGY"

Začal Košický žobrák 2000

Skončil 6. Medzinárodný festival mestských a lokálnych televizií "Zlatý žobrák"

domovské linky festivalu:

www.festival.sk   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606