magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 20. Jul 2017,  meniny má
Festival Zlatý žobrák začal prehliadkou filmov
@ Aktuálne -> Médiá      Jun 04 2003 - 15:53 GMT




Rumunskí účastníci festivalu z TV Etalon. Programová riaditeľka Silvia-Carmen Constanticescu uprostred.


Rumunsko, Srbsko, Bielorusko, Slovensko, Poľsko, Česko – to sú krajiny, ktorých prevážne dokumentárne filmy dnes odštartovali súťažnú prehliadku Medzinárodného festivalu lokálnych televízií Zlatý žobrák Košice 2003. Podujatie medzinárodného významu a jediné svojho druhu v Európe začalo svoj deviaty ročník.

Hlavným poslaním festivalu je prezentácia televíznych programov, pretože ich sledovaním sa učia aj samotní tvorcovia, porovnávanie úrovne, tiež špecializované semináre, workshopy a prednášky v oblasti médií s akcentom na lokálne televízie.

Ako v úvodnej reči povedala riaditeľka festivalu Eva Děkanovská, rozšírenie festivalovej ponuky o filmy zo Západnej Európy (Belgicko, Španielsko) vytvárajú nový kontrast, možnosti porovnania.

Lokálne televízie v tých štátoch totiž existovali už v časoch, kedy Československá televízia ponúkala politicko-ideologicky ladené reportáže o možnostiach zvýšenej dojivosti kráv, pracovných úspechoch baníkov a náročných nočných zmenách tavičov pri vysokých peciach. Časy sa (našťastie) zmenili a lokálne televízie sa stávajú neodmysliteľnou súčasťou medií aj v krajinách niekdajšieho východného bloku.

Ako prvý bol do súťažnej prehliadky zaradený dokumentárny film rumunskej spoločnosti TV Etalon s názvom Fan Club Jesus Christ. Kontroverzný názov bol identicky spojený aj s jeho obsahom a formou prevedenia. Pred dvoma týždňami však ráve tento film vyhral 1. cenu na prestížnom festivale Lumina din lumina v rumunskom Curtea de Arges.

Všeobecný problém rumunských mníchov a mníšok tvorcovia filmu konkretizovali na príklade kláštora Cozia. Historický komplex cirkevných budov je permanentne obliehaný davmi turistov, ktorí necítia veľký rozdiel medzi návštevou Disneylandu a pravoslávneho kláštora. Žijú tu mnísi, ktorí sa pred kamerami vyznávajú zo svojich pohnútok zbaviť sa radostí svetského života a oddať sa životu v rozjímaní. Vyhľadali kláštor, a vtedy ešte netušili, že kláštory sú ešte rušnejšie ako napríklad bežný život na dedine.

Turisti prichádzajú, prechádzajú chrámy, vnútorné i vonkajšie zariadenia, mníchov si fotografujú rovnako ako možno pred niekoľkými dňami fotografovali zvieratá v zoo. Turista platí za vstupenku, turista sa tu cíti ako pán.

Prichádza výpoveď mníšky. Mali večerné modlitby, ale skupina návštevníkov sa rozhodla, že si v areáli kláštora urobí párty. Mníška ich bola upozorniť, že je čas modlitieb. Turisti dali pocítiť, že ich to nezaujíma.

O tom, že lokálne televízie vyrástli z plienok a aj prvé kroky majú za sebou, svedčí okrem nápadu a scenára aj spôsob spracovania filmu. Vytvárajú sa silné kontrastné plochy predeľované strihmi. Mnísi sú snímaní prevažne v detailoch, často staticky, ich pohyby sú úmyselne spomalené. Do toho vchádzajú ich osobné výpovede pokojnými hlasmi, aj keď hovoria o veciach, ktoré im nie sú ľahostajné. V pozadí sa ozýva tichá hudba – ortodoxné náboženské spevy. Naraz strih, ozýva sa nová hudba, rap, a zábery sú plné emócií jašiacich sa turistov na miestach, ktoré boli vybudované ako stánky viery.

Skupinka rozjarených návštevníkov nachádza rozjímajúceho mnícha, sníma ho na fotoaparáty, opakovane bleskom stále rovno do očí, rukami mu naznačujú, ako by im mal zapózovať. Idyla sa stráca. Kontrast dvoch svetov vrcholí...

Kedysi v minulosti existovalo vo východnej televíznej tvorbe niečo, čo sa označovalo termínom „didaktický podtón“. Tento film sa však neznížil k poučovaniu, komentár nebol nutný. Kontrastné postavenie plôch bolo dostatočné na to, aby si názor vytvoril samotný divák. Takýto dokument by podľa môjho názoru mohla pokojne odvysielať ktorákoľvek komerčná televízia. I keď vznikol v produkcii lokálnej televízie, neniesol známky amatérskeho rukopisu. To ešte ale musí ohodnotiť medzinárodná sedemčlenná porota.

Po premietnutí filmu sme sa stretli s programovou riaditeľkou TV Etalon. Pani Silvia-Carmen Constanticescu zopakovala nosnú myšlienku: „Kláštory sme znázornili ako vojnové polia. Na jednej strane sú tam mnísi, alebo mníšky, čo sa chcú vzdelávať v náboženstve a rozjímať, na druhej strane sú tam turisti, ktorí ich vyrušujú svojou hlučnosťou.“

Vec si však možno vykladať rôzne. Aj na Slovensku existujú kláštory, mnohé sú však verejnosti neprístupné, aby mnísi a mníšky boli v dostatočnej izolácii od vonkajšieho sveta.

„Rumunské kláštory sú zvyčajne pre verejnosť otvorené. V našej oblasti je napríklad jediný kláštor Frasimei, ktorý je zatvorený, ale len pre ženy,“ povedala Silvia-Carmen Constanticescu a dodala: „Máme štátny program, ktorý propaguje rozvoj turistiky a to aj v oblasti návštev historických cirkevných stavieb. V oblasti VALCEA je veľa veľmi starých a z hľadiska historických pamiatok veľmi unikátnych kláštorov. Pre Rumunov je veľmi dôležité ukázať tieto národné poklady ostatným, pretože odtiaľ pochádza aj naša národná kultúra. Myslím si, že otvorenie kláštorov pre verejnosť pochádza nie len z rozhodnutia štátu, ale aj biskupských úradov, ktoré ich vlastnia. Je to dôležité aj pre kláštory, aby si zo vstupného dokázali zabezpečiť potrebnú existenciu.

Nič nie je úplne čierne, nič nie je úplne biele. Film nehľadal vinníka, konštatoval momentálny stav. Možno aj nedostatok empatie k potrebám ostatných.

Pokiaľ ide o existenciu lokálnych televízií v Rumunsku, situácia v tejto krajine vyzerá zaujímavo. V súčasnosti napríklad na Slovensku v Košiciach vysiela TV Naša len obmedzený čas na kanály Music Box. Košice pritom majú približne 240 tisíc obyvateľov. Ako je to v spomínanej balkánskej krajine?

„Sme najznámejšou lokálnou televíziou v Rumunsku. Pôsobíme na juhu Rumunska v RM. VALCEA. Toto mesto má približne 125 tisíc obyvateľov a pritom tu vysielajú dve lokálne televízie. Ale lokálnu televíziu nie je možné prevádzkovať bez nadšenia. Neprináša toľko peňazí ako iné odvetvia biznisu. Vlastne jediný príjem je z lokálnej reklamy.“

Posledná veta má svoje opodstatnenie aj na nie veľmi solventnom slovenskom reklamnom trhu. Nadšenie, to je práve to, čo z mnohých „lokálnych“ televíznych tvorcov často vyžaruje. Taký je teda súčasný stav. A aký bol ten minulý v Rumunsku? Ako vyzerala rumusnká televízia za čias komunistického absolutizmu?

„Je to neuveriteľný rozdiel. Vtedy v Rumunsku vysielala televízia iba dve hodiny denne a z toho bola najväčšia časť venovaná vodcovi Ceausescuovi. V teraz máme viacero televízií, veľa zahraničných kanálov a pokiaľ ide o lokálne televízie, číslom som nie úplne istá, ale je ich približne štyridsať. Možno viac,“ dodala na záver programová riaditeľka TV Etalon Silvia-Carmen Constanticescu.

Pripomíname, že dokumentárne filmy z festivalu Zlatý žobrák si bude môcť pozrieť aj verejnosť. TV Naša ich začne radiť do svojho programu každú stredu asi týždeň po ukončení festivalu.

Slavomír Szabó

Nezabudnite pozrieť: Úvodné slovo a program Medzinárodného festivalu lokálnych televízií Zlatý žobrák

Linky z predchádzajúcich ročníkov


Festival miestnych a lokálnych TV - Zlatý žobrák Košice 2000

Začal Košický žobrák 2000

Skončil 6. Medzinárodný festival mestských a lokálnych televizií "Zlatý žobrák"

K prednáške českého publicistu Jiřího X. Doležala zameranej na "DROGY"

V Košiciach začne 7. ročník medzinárodného festivalu lokálnych televízií : Zlatý žobrák 2001

Začal 7. ročník medzinárodného festivalu lokálnych televízií Zlatý žobrák 2001

Skončil 7. ročník medzinárodného festivalu lokálnych televízií Zlatý žobrák 2001

Kauza vysťahovania Rómov z ČR očami režiséra Dušana Trančíka

Festival lokálnych televízií Zlatý žobrák navštívi aj syn Charlieho Chaplina

Zlatý žobrák začal s témou nanajvýš citlivou – mediálnou etikou

Skončil festival lokálnych televízií Zlatý žobrák Košice 2002

Ostane po Zlatom žobrákovi len žobrácka palica?

Eugene Chaplin sa nevydal v šľapajách svojho slávneho otca, učarila mu hudba...   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606