magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

 
ZAREGISTRUJ SA! 19. Aug 2017,  meniny má
Štúdio Štátneho divadla Košice uviedlo inscenáciu činohry Bláznivý deň
@ Kultúra -> Divadlo      Apr 09 2002 - 18:57 GMT











Režisérovi i hercom patrí potlesk

Režisér Valentín Kozmenko-Delinde, ktorý začínal v Košiciach na scéne Jorik, kde experimentoval s dielami svetových klasikov nesporne zaujímavo, a ktorý tvoril istý čas aj ako šéf činohry Štátneho divadla Košice, sa naposledy podpísal pod ďalšiu inscenáciu "Bláznivý deň". Po premiére, ktorú uviedlo štúdio Štátneho divadla Košice 20. januára 2001 možno povedať, že tvorba významného dramatika osemnásteho storočia P.A.C. de Beaumarchaisa sa tak dostala do vzácnych rúk. Valentín Kozmenko-Delinde ukázal, že je naozajstným majstrom svojho remesla. Jeho réžia je plná nápadov, ktoré samozrejme priviedli do zdarného konca herci, pri ktorých výbere mal šťastnú ruku. Určite nie náhodou. Boli to: Alexander Bárta a.h., Adriana Ballová, Miloslav Kráľ a.h., Henrieta Kecerová a Soňa Petrillová. Popisovať inscenáciu mi pripadá tak, ako hovoriť o tom, aké je šťavnaté ´to´jablko. Treba si doňho zahryznúť. Podľa mňa to stojí za to. Na záver som si dovolila citovať režisérove slová, ktoré nájdete v bulletine:

"Obdivujem autora pre jeho autentickosť, svojskosť, majstrovstvo. Všetko, čoho sa dotkol, bolo naplnené jeho majstrovstvom. Spočiatku bol zručným hodinárskym majstrom. Ako právnik bol preslávený procesmi, ktoré viedol súčasne s viacerými protivníkmi a väčšinu z nich doviedol do úspešného konca. Poznáme ho aj ako majstra ostrého novinárskeho pera, ktorým naháňal strach svojim nepriateľom. Žil na plné obrátky, bol opradený legendami. Jeho život nesie jasné známky teatrality. Nie bez zaujímavostí je skutočnosť, že žil vedľa osobností typu Rousseaua, Diderota, Casanovu. Budoár a salón sú prostredia, v ktorých sa cítil ako ryba vo vode, čo možno postrehnúť aj v jeho dramatických textoch. Moja inscenácia je pokusom vyrovnať sa s "celým" Beaumarchaisom, s jeho reprezentatívnou trilógiou /režisér v inscenácii zmixoval tri autorove texty: Barbier sevillský, Figarova svadba a Hriešna matka/. V nej sa dá zachytiť v rozfázovanej podobe, od začiatku, do konca, vznik a vývoj vzťahov štvorice protagonistov."

(23. január 2001) Ľudmila Paňáková
Foto: Karol Hatala   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606